Imagine de ansamblu la finalul procesului de restaurare-conservare.

Convoiul prizonierilor

Restaurare-conservare: Sorina Gheorghiţă, Romeo Gheorghiţă.

Nicolae Tonitza

MNIR, nr. inv. 144941

Carton; ulei.

 99 cm x 59 cm.

Tablou a fost realizat în culori de ulei pe suport de carton. Este semnat cu o culoare siena arsă, în partea dreaptă jos: „N.TONITZA”.

Suportul: cartonul suport al picturii este foarte subţire (~1mm). În timp, s-a oxidat și s-a fragilizat, devenind foarte casant. Din cauza dimensiunilor mari, au apărut deformări şi îndoituri ale suportului de carton pe toată suprafaţa dar mai numeroase pe margini. Suportul este rupt pe toată lăţimea tabloului, cu detaşarea completă la bază a unei bucăţi cu lăţimea între 10-14 cm. Numeroase rupturi de mici dimensiuni sunt prezente perimetral, dar există şi unele mari, cum ar fi: două deasupra semnăturii cu lungimile de 8 cm şi 3,5 cm; una sub semnătură de 3 cm, cu pierdere din carton 1 x 4 cm și o alta central, ce pornește de la marginea stângă spre centrul lucrării, cu lungimea de 28 cm. De asemenea, există multe pierderi din suport la colţuri şi pe margini, cea mai mare la colţul din stânga sus – 4 x 5 cm. Pe spatele bucății detașate de la bază, la mijlocul marginii inferioare a fost aplicat pentru consolidare, cu clei, un petic de hârtie (8,5 x 6,5 cm), ce acoperă o ruptură de aprox. 7,5 cm. Perimetral, a fost aplicată o bandă de hârtie brună cu lăţimea de 0,5 cm care s-a pierdut parţial. Se pot observa și urmele unei consolidări cu benzi de tip scotch, pentru fixarea celor două bucăți detașate. Pe verso, sunt depuneri semiaderente, pete de la lichide și mult praf.

Stratul pictural: cartonul nu a fost preparat pentru a primi pictura, iar culoarea a fost aplicată foarte subțire, local semitransparent, chiar rămânând zone de carton neacoperite.Stratul de culoare are numeroase zgârieturi pe margini, dar şi central, cu pierderi până la suport. Lacune şi eroziuni ale stratului de culoare există în cantitate mare și pe fragmentul separat de la bază. Pelicula de culoare prezintă tendinţe de desprindere în zonele afectate de îndoituri, rupturi şi pierderi ale suportului de carton.

Lucrarea nu a fost vernisată. Depuneri masive de praf, depuneri de la insecte şi depuneri aderente s-au fixat pe stratul de culoare.

Operațiunile de conservare-restaurare au urmărit punerea în stare de expunere și în primul rând stabilizarea, consolidarea locală a suportului, precum și a stratului de culoare.

Astfel, s-au efectuat următoarele operațiuni: consolidarea desprinderilor stratului de culoare; îndepărtarea depunerilor de pe verso; îndepărtarea depunerilor aderente fixate pe stratul de culoare; îndepărtarea depunerilor de insecte; îndreptarea deformărilor suportului de carton; consolidarea locală a rupturilor cartonului și asigurarea pe verso; reataşarea bucăţii separate, consolidarea și asigurarea pe verso; completarea lacunelor; reintegrare cromatică a lacunelor în culori de apă.

Pentru înrămare s-a confecționat un suport tip mapă cu passepartout, pe care a fost fixat tabloul doar pe margini, cu benzi de hârtie japoneză. Înrămarea asigură lucrarea pentru a putea fi expusă la verticală numai pentru o perioadă limitată (S.G.; R.G.)

Restaurare-conservare Convoiul prizonierilor

Shopping Basket