Imagine de ansamblu la finalul procesului de restaurare-conservare.

CAROL I

Restaurare-conservare: Sorina Gheorghiță.

F. E. Pesky

MNIR, nr. inv. 6631

Pânză; ulei.

74 cm x 59 cm.

Tabloul în culori de ulei pe suport de pânză, este semnat şi datat în colţul din dreapta jos cu o culoare de ulei roşu „F EPesky / 1881”. Anterior a mai fost supus unor intervenţii de restaurare.

Starea de conservare a tabloului înainte de restaurare se prezenta astfel:

Suportul auxiliar – Şasiul nu putea asigura o tensionare corectă a suportului din pânză.

Suportul din pânză era insuficient tensionat pe şasiu. Existau deformări pe cele două diagonale din cauza tensionării incorecte sau provenite de la lovituri. De asemenea, muchiile interioare ale şasiului au produs deformări liniare pe toate zonele de contact. Pânza era ruptă în zona superioară, central (2 x 2,5 cm) şi pe mijlocul laturii din dreapta (2,5 cm lungime). Existau şi alte lovituri sau zgârieturi, ce au deformat şi fragilizat suportul, în apropierea marginilor dar şi în zona cerului sau în jumătatea inferioară. La toate colţurile, pânza avea găuri de cuie, ce au afectat şi stratul pictural. Marginile de întindere erau scurte şi fragilizate.

Stratul pictural prezenta local, tendinţe de desprindere şi desprinderi din cauza zgârieturilor şi loviturilor suferite la nivelul suportului din pânză. În apropierea marginilor, pe laturile superioară, inferioară şi pe cea din dreapta, numeroase zgârieturi au provocat pierderi ale stratului pictural sau ale peliculei de culoare. Alte lacune existau în jurul spărturilor menţionate la suport. În colţul din stânga jos, în zona semnăturii sunt prezente desprinderi şi pierderi evolutive ale stratului pictural. În urma expunerii la umiditate excesivă, stratul pictural s-a pierdut pe toată marginea de la baza tabloului, având tendinţe de desprindere pe toată zona. În perimetru, contactul cu rama a produs tendinţe de desprindere şi numeroase lacune ale stratului pictural. Pelicula de culoare avea eroziuni locale, din cauza unor acţiuni mecanice, mai evidente pe cer, în partea dreaptă.

Verniul a fost aplicat neuniform. Era foarte degradat foto-chimic, cu matizări, acoperit de praf, depuneri de insecte şi alte materiale, modificând raporturile cromatice ale tabloului.

Tratamentul de conservare restaurare realizat a constat în consolidarea locală a tendinţelor de desprindere şi a desprinderilor stratului pictural; îndreptarea deformărilor suportului; consolidarea spărturilor suportului de pânză; consolidarea marginilor degradate prin dublarea cu pânză de in; tensionarea corectă a pânzei, pe un şasiu nou, corect confecţionat; îndepărtarea verniului degradat, a depunerilor aderente de la insecte şi a altor tipuri de depuneri; îndepărtarea chiturilor şi repictărilor vechi; vernisare generală; completarea lacunelor stratului pictural cu reconstituirea pensulaţiei și structurii de suprafață a originalului; reintegrarea cromatică a lacunelor chituite şi a eroziunilor peliculei de culoare; vernisare finală; protejarea spatelui tabloului, prin aplicarea unui carton rigid; înrămarea corectă şi protejarea perimetrală a tabloului, pentru evitarea abraziunilor la contactul cu rama.(S.G.)

Restaurare-conservare CAROL I

Shopping Basket