Imagine de ansamblu la finalul procesului de restaurare-conservare.

Atacul de noapte

Restaurare-conservare: Sorina Gheorghiță.

Restaurator ramă: Violeta Pintilie.

Emilian Lăzărescu 

MNIR, nr. inv. 177391

Pânză; ulei.

77,5 cm x 52 cm

Tabloul a fost realizat în culori de ulei pe suport de pânză. Este semnat în partea stângă jos, cu o culoare neagră de ulei: „E.Lăzărescu”. A suferit unele intervenţii anterioare.

Suportul auxiliar: șasiul tabloului nu era confecţionat corect, nu avea pantă, nici îmbinări mobile la colțuri sau lăcașuri pentru pene; pe spate avea urme de la înrămări, zgârieturi și depuneri consistente de praf.

Suportul din pânză: pânza lucrării este din in, firul de urzeală este subțire iar cel de băteală mai gros. Țesătura este relativ rară. Pânza nu era corect tensionată pe şasiu, ceea ce adus la apariţia deformărilor pânzei pe toată suprafaţa, mai accentuate perimetral, iar muchia interioară a șasiului s-a imprimat în suport. Avea două mici spărturi (aprox. 2 cm), în apropiere de marginea superioară. Existau și deformări asociate reţelelor de cracluri ale stratului pictural. Marginile de întindere erau scurte, deşirate şi sparte de cuie. Pe spate, suportul de pânză al picturii era acoperit cu mult praf. Local preparația a trecut prin structura pânzei, pe verso. Erau prezente depuneri de materiale între şasiu şi pânză, ce au produs mici deformări locale ale suportului.

Stratul pictural. Suportul din pânză nu a fost preparat pentru pictură decât cu un adeziv pe bază de apă (posibil un clei animal). Stratul de culoare este aplicat în pastă, cu grosimi foarte diferite, de la transparențe până la tușe cu împăstări foarte de groase. Pelicula de culoare are zone extinse cu cracluri foarte deschise, cauzate de tehnica autorului, mai ales acolo unde tușele sunt mai împăstate. Sunt prezente și alte tipuri de cracluri în zonele unde culoarea a fost aplicată în pastă foarte groasă. Local, craclurile au tendinţe de desprindere și desprinderi, în special cele provenite de la zgârieturi sau lovituri. Mici pierderi sunt prezente la bază iar alte câteva sunt răspândite pe toată suprafața, fiind o consecință a craclurilor menționate. În perimetru, contactul cu rama a provocat abraziuni ale peliculei de culoare precum şi tendinţe de desprindere, alături de mici lacune ale stratului pictural. La o intervenție anterioară, curățarea agresivă a produs eroziuni extinse la nivelul peliculei de culoare, până la suport pe zonele unde stratul este subțire. Lucrarea nu avea verni, depunerile fiind fixate direct pe stratul pictural. Pe toată suprafața sunt depuneri aderente, local unele albe (probabil zugrăveli). Pictura este puternic matizată din cauza tehnicii autorului, dar și din cauza curățărilor anterioare.

Operațiuni de restaurare efectuate au constat în: consolidarea locală a desprinderilor stratului pictural; curăţarea depunerilor neaderente, de pe suprafața picturii; curăţarea depunerilor de pe verso – praf; curăţarea depunerilor aderente, de pe stratul pictural. Operațiunea a prezentat o dificultate mare din cauza lipsei grundului și a pus în evidență extinderea eroziunilor produse la curățarea anterioară; îndreptarea deformărilor suportului de pânză; consolidarea rupturilor; dublarea marginilor suportului de pânză; reîntinderea lucrării pe un şasiu nou confecționat corect (cu îmbinări mobile, la 900 și pantă); vernisare generală; completarea lacunelor stratului pictural şi reconstituirea aspectului suprafeţei originale; reintegrarea cromatică a lacunelor chituite şi a eroziunilor peliculei de culoare; vernisare finală. 

Operațiuni de restaurare – ramă efectuate: consolidarea desprinderilor de preparație ale ramei la colţurile acesteia; consolidarea desprinderilor ornamentului. S-a constatat desprinderea a 70% din ornamentul ramei; curăţarea depunerilor aderente; curățarea bronzului cu care a fost acoperită rama. O mare parte dintre pierderile de mici dimensiuni au devenit vizibile alături de o cantitate foarte mare a depunerilor de la insecte. S-au constatat eroziuni ale peliculei aurii sau a celei argintii; completarea volumetrică a ornamentului lipsă; chituiri ale lacunelor mici; repoleiri locale în zonele completate prin chituite; reintegrări cromatice ale suprafețelor erodate și pe zonele completate volumetric; protejarea cu o peliculă de rășină naturală. (S.G.; V.P.)

Restaurare-conservare Atacul de noapte

Shopping Basket