Imagine de ansamblu la finalul procesului de restaurare-conservare.

Strachină cu proeminențe conice

Restaurare-conservare: Gabriela Dragomir

MNIR, nr. inv. 72616.

Pecica (punct „Șanțul Mare”), jud. Arad.

Perioada mijlocie a epocii bronzului (prima jumătate a mileniului II a.Chr.) / cultura Otomani/Füzesabony (informații: Corina Borș).

Lut ars; modelare manuală; ardere reducătoare; canelare; imprimare.

Diametru maxim: 22,1 cm; diametru bază: 6 cm; înălțime: 8 cm.

Bibliografie: T. Bader, Epoca bronzului în nord-vestul Transilvaniei. Cultura pretracică și tracică, București, 1978, p. 119, 148; pl. XXV/12–14.

A. Găvan, A. Ignat, Pecica “Șanțul Mare = Nagysánc”, Arad County, în Bronze Age tell, tell-like and mound-like settlement on the Eastern frontier of the Carpathian Basin, F. Gogâltan, C. Cordoș, A. Ignat (eds.), Cluj-Napoca, 2014, p. 148–167.

Strachină cu margine lată, răsfrântă spre exterior, corp sferic, bază foarte îngustă, circulară. Pe umărul vasului, imediat sub margine, o toartă mică, lată, în bandă. Modelare manuală, ardere reducătoare. Pastă fină, culoare cenușie-brună, suprafață lustruită. Pe întreaga suprafață a vasului un registru de decor elaborat: 6 proeminențe conice foarte accentuate, dispuse simetric față de diametrul maxim al străchinii (una dintre acestea imediat sub toartă), înconjurate fiecare de câte 3 caneluri late, în ghirlandă, iar între aceste proeminențe, de asemenea aflate la distanțe egale, 6 impresiuni circulare; baza vasului marcată de 3 caneluri late, concentrice.

 

La intrarea în laborator, vasul prezenta numeroase degradări fizice: integrarea cromatică depășea completările cu ipsos, care, la rândul lor acopereau din original; în interiorul vasului erau rămase fragmente de carton lipite de vas, posibil folosite pentru condolidare. Intervenția anterioară de restaurare a urmărit probabil, refacerea aspectului estetic, ceea ce a condus la aplicarea pe toată suprafața vasului a unui strat de culoare. De asemenea, adezivul utilizat anterior își pierduse proprietățile fizico–chimice, lucru care a dus la fragilizarea lipiturilor.

 

Operațiunile de restaurare–conservare au avut ca principal obiectiv refacerea integrității vasului.

Intervenția actuală de restaurare a început prin curățarea de praf și de depuneri aderente, atât mecanic, cât și prin curățare umedă. Concomitent s-a început îndepărtarea cartoanelor lipite, materiale care împiedicau desfacerea vasului, precum și a vechii integrări cromatice, urmată de îndepărtarea materialelor utilizate la vechea restaurare. După această curățare s-a observat că nu se mai păstrau decât foarte puține urme ale aspectului inițial al vasului care a fost lustruit.

După curățarea suprafețelor și a casurilor, realizată atât mecanic, cât și cu ajutorul solvenților, au fost reasamblate fragmentele ceramice, urmată de completarea lacunelor și a spațiilor rezultate în urma îmbinării fragmentelor (acolo unde a fost cazul) cu ipsos. În final a fost efectuată o integrare cromatică într-un ton apropiat de cel original. (G.D.; C.B.)

Restaurare-conservare strachină cu proeminențe conice

Shopping Basket