© 2024 Restaurare MNIR. Toate drepturile rezervate.
Acasă » Laboratoare MNIR » Laboratorul de restaurare textile » Stindardul liturgic al lui Ștefan cel Mare
Restaurare-conservare: Spiridonia Macri
MNIR, nr. inv.75 062.
Ev Mediu; 1500.
Stindardul lui Ştefan cel Mare constituie o piesă de broderie liturgică bizantină. Iniţial a avut două feţe. Pe faţa I-a era reprezentată Învierea Domnului, iar pe faţa a II-a, Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, patronul Mânăstirii Zografu. În prezent, se mai păstrează, doar parţial, elemente ale feţei a II-a a stindardului. La origini, broderia a fost lucrată pe suport de mătase purpurie, dublată cu o ţesătură din in, pentru a putea susţine lucrătura grea din fir metalic (argint şi argint aurit) şi straturile succesive de umplutură, realizate din fire de in şi mătase brută. Pe coroana Sfântului Gheorghe şi pe scutul pe care unul dintre îngeri îl înmânează sfântului, au fost aplicate, în vechime, pietre preţioase şi perle sau imitaţii ale acestora, în prezent dispărute.
După mai bine de 380-400 de ani suportul din mătase s-a degradat puternic iar călugării de la Mânăstirea Zografu au trecut la „restaurarea” lui empirică. Această serie de improvizaţii, efectuate de către un personal total necalificat şi cu materiale necorespunzătoare, a afectat nu numai originalitatea unei opere care era în acelaşi timp o capodoperă artistică de o calitate excepţională şi un document istoric unic, dar au ajuns să pună în pericol însăşi existenţa fizică a stindardului liturgic al lui Ştefan cel Mare. (informații: Dr. Ernest Oberländer-Târnoveanu)
Mătase, fir de argint şi argint aurit, in, pietre preţioase; brodare, coasere.
Lungime:123,8 cm; lățime: 94,2 cm.
Bibliografie: Capodopere 2019, Stindardul liturgic al lui Stefan cel Mare, http://www.capodopere2019.ro/stindardul-liturgic-al-lui-stefan-cel-mare.html, accesat la 05.12.2020.
La începutul anilor 2000, din cauza stării avansate de degradare a fost urgentă intrarea Stindardului litugic al lui Ștefan cel Mare în piese în laboratorul de restaurare.
Fondul roşu-vişiniu închis din catifea pe care se afla broderia a fost adăugat după 1900, iar cel original, din mătase naturală, fiind distrus probabil în totalitate, a fost înlocuit cu această catifea de către călugării de la mânăstirea Zografu, care au făcut această operaţiune din neştiinţă, afectând integritatea broderiei originale. Mătasea originală din compoziţia broderiei este vizibilă în mici fragmente, în inscripţie şi pe suprafaţa broderiei, în special pe faţă şi mâini.
Necesitatea intrării în procesul de restaurare a acestei piese cu mare valoare istorică şi artistică, cu grad avansat de degradare activă, s-a datorat următoarelor cauze: piesa a suferit o intervenţie gravă, făcută de călugări, care a constat în decuparea broderiei, operaţie care a afectat compoziţia iconografică şi materialele originale ale broderiei. Fondul din mătase naturală, dublat cu o ţesătură din in, a fost înlăturat total prin decupare şi schimbat cu o ţesătură din catifea de culoare bordeaux închis, din mătase naturală. Broderia a fost lipită cu clei de tâmplărie, întins aproape pe toată suprafaţa, pe spatele noului suport, inclusiv pe faţa brodată a sfântului. Condiţiile mediului, temperatura, umiditatea, lumina, poluarea şi intervenţiile anterioare au accentuat starea precară de conservare a piesei. Degradările fizico-mecanice şi fizico-chimice s-au accentuat în ultimii ani, iar degradarea activă pe bază de sulfură de argint și cantitatea de clei de pe spatele broderiei au înnegrit toată suprafaţa piesei, au fărâmiţat firul metalic în unele zone, au dislocat firele din broderie ducând la dispariţia lor. Suportul din catifea a suferit degradări fizico-mecanice şi chimice, rupturi, sfâşieri, dispariţia firului pe zone mari – degradare foto chimică (decolorare) datorită calităţii ţesăturii, a condiţiilor de păstrare şi a unei etalări necorespunzătoare, având în vedere greutatea broderiei în relief.
Procesul de restaurare a cuprins mai multe etape: desprinderea piesei de pe suportul de catifea; curăţarea cleiului organic de pe spatele broderiei; curăţarea totală a piesei; consolidarea piesei (un nou suport de mătase natural); coaserea cu fire de mătase şi refacerea broderiei în zona inferioară (capetele dragonului); suprapunerea unui tul pregătit în prealabil pentru protecţie; finisarea piesei.
Etapele procesului îndelungat de restaurare a acestei piese s-au succedat într-un timp îndelungat, au mai cuprins analize, nenumărate teste şi astfel a fost redată colecţiei muzeale o broderie veche bizantină cu valoare artistică şi istorică. (S.M.)
Calea Victoriei 12 Sector 3, 030026 București, România
Secția Relații Publice și Marketing Cultural
Pentru informații despre programul de vizitare, expoziții, tarife de acces, programări de ghidaje: relatiipublice@mnir.ro, Secretariat- tel: 021 313 19 25
E-mail: direct@mnir.ro Tel: +40 21 315 82 07 Fax: +40 21 311 33 56
Magazin on-line tel: 021 313 19 25