Cartea dupa restaurare

Evanghelia greco-română

Restaurare-conservare: Cristina Petcu

MNIR, nr.inv: 131 462.

Evul mediu, 1693.

Comandată de Domnitorul Constantin Brâncoveanu și tipărită de Ieromonahul Antim Ivireanul la Tipografia Mitropoliei din București.

Scoarțe din lemn, catifea de mătase vișinie, foiță de argint aurit, nituri din argint aurit, fir de mătase, pânză verde, fir de argint, hârtie cu filigran, cerneluri de culoare neagră și roșie (cinabru); tipărire, legare, batere, ștanțare, cizelare, gravare, presare.

Lungime: 34 cm; lățime: 24 cm.

(informații preluate de la Ginel Lazăr)

Evanghelia este tipărită pe hârtie manuală de calitate superioară, cu filigran. Textul este scris pe două coloane, cu cerneală neagră în limbile greacă și română. Literele de la începutul rândurilor şi titlurile capitolelor sunt scrise cu cerneală roșie. Copertele sunt realizate din lemn de esenţă tare, învelite în catifea vișinie și decorate cu medalioane artistice din argint aurit. Pe coperta anterioară, în centru, este un medalion reprezentând scena „Învierii Domnului“, încadrată de imagini ale celor patru evangheliști, așezate în colțuri. Pe coperta posterioară, în centru, este reprezentată scena „Sf. împărați Constantin și Elena“, iar în cele patru colţuri se află decoruri sferice având rol de sprijin. Evanghelia are un semn de carte din material textil și se închide cu încuietori metalice. Pe mai multe file se observă ștampile realizate cu tuș negru (ex-libris Muzeul Național de Antichități).

 

În momentul intrării în laborator, evanghelia prezenta numeroase degradări fizico-chimice, precum urme de apă sub formă de halouri, accentuate pe filele din prima jumătate a cărţii; pete de ceară pe învelitoarea de catifea; depuneri de praf pe copertă și în interior. De asemenea, lucrarea a suferit și o serie de degradări mecanice, îndeosebi în apropierea articulației și în zona niturilor ce fixează medalioanele metalice unde foile de legătură între copertă și carte (forzaţurile fixe) sunt rupte. Cotorul era rupt și el în dreptul extremităților (capișoanelor), fiind foarte sensibil de-a lungul articulației.

 

Restaurarea a avut ca scop stoparea degradărilor și aducerea lucrării cât mai aproape de starea inițială. Astfel, procesul a început prin desfacerea blocului de carte din scoarțe și numerotarea filelor și prin asigurarea ștampilelor (ex-libris) de pe file, urmată de spălarea filelor prin imersie în apă și uscare (refacerea mijloacelor în câteva cazuri), de refacerea fasciculelor și presarea ansamblului pentru a aduce cotorul la forma inițială.

Învelitoarea din catifea a fost și ea curățată prin îndepărtarea mecanică a petelor de ceară, urmată de integrarea cromatică. A fost croit un cotor nou din catifea având culoarea și textura celui original. Pentru fixarea noului cotor a fost necesară demontarea și remontarea celor două gravuri din zona respectivă, realizarea unor forzațuri noi, din hârtie japoneză de grosime medie și fixarea acestora pe blocul cărții, căptușirea cotorului cu hârtie japoneză și dublarea acestuia cu pânză (onglet). A fost cusut un nou capital-band, cel original fiind într-o stare avansată de degradare. În final s-a fixat blocul de carte în copertă și au fost lipite forzațurile pe scoarțele de lemn. (C.P)

Restaurare-conservare Evanghelie Greco-Română

Shopping Basket